Skapaskolan 2019 | Analys av politisk reklam
15621
post-template-default,single,single-post,postid-15621,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.3,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive

Analys av politisk reklam

Nu under eftermiddagen har vi i skapafemman varit i Huddinge centrum och fotat av politisk reklam inför EU valet. När vi kom tillbaka till skolan har eleverna valt ut två affischer och analyserat.

Här är exempel på analys av två affischer:

Affisch 1

Vilket politiskt parti ligger bakom affischen?
Det är Socialdemokraterna som står bakom affischen.

Vilket budskap vill de ge med affischen tror ni?
Vi tror att affischen är tänkt att ge budskapet att de står för demokrati och jämlikhet, emot klyftor och extremism och de vill att man ska rösta på dem.

Varför tror ni att partiet har gjort affischen på det här sättet och med det här utseéndet?
De vill tydligt visa budskapet och med de röda färgerna vill de visa att de är socialdemokraterna.

Affisch 2

Vilket politiskt parti ligger bakom affischen?
Moderaterna ligger bakom affischen.  

Vilket budskap vill de ge med affischen tror ni?
Budskapet med affischen är att de ska stoppa terrorister.

Varför tror ni att partiet har gjort affischen på det här sättet och med det här utseéndet?
De vill vara väldigt tydliga med sitt budskap och visa vilka de är.

Jämförelse

Vilka likheter kan ni se mellan affischerna?
Likheten med affischerna är att de har ett väldigt tydligt budskap.

Vilka skillnader kan ni se mellan affischerna?
Skillnaderna är att de har olika färger och olika budskap.

Vilken av dessa två affischer tyckte ni var bäst på att förmedla sitt budskap och varför?
Med att förmedla just dessa budskap var de lika bra men att förmedla hela partiets budskap var Socialdemokraterna bäst.

 

Inga kommentarer

Skriv en kommentar