Skapaskolan 2018 | Vikten av tilltalande miljöer
14655
post-template-default,single,single-post,postid-14655,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.3,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive

Vikten av tilltalande miljöer

En tanke vi haft med oss i utvecklingen av vår nya skolbyggnad är att en fina och inbjudande miljöer skapar en lust att vara i skolan och att ta hand om miljön. Vi vet att människor tar hand om hela och fina miljöer och tvärt om vilket ibland kallats Broken window theory. Därför är hela och fina miljöer ett pedagogiskt verktyg som hjälper elever till positiva beteenden.

Café i entrén med vårt tillagningskök i bakgrunden. foto: Johan Alfredsson / Kinnarps.

Del av vår musiksal. Foto: Johan Alfredsson / Kinnarps.

 

En del av tvåornas lärstudio. Loft och gradäng har vi testat fram under fem år och skönt att vi nu får de färdiga möblerna på plats. Foto: Johan Alfredsson / Kinnarps.

 

Genomgående i skolan försöker vi omvandla kommunikation till ytor som kan nyttjas för lärande och umgänge. Foto: Johan Alfredsson / Kinnarps.

 

Cafét igen. En omtyckt plats under hela dagen som nyttjas för fritidshem, rast, lunch och studerande. Foto: Johan Alfredsson / Kinnarps.

 

Den stora trappan i hjärtat av skolan. Foto: Johan Alfredsson / Kinnarps.

 

Exempel på ”Breakout space”, en yta för kollaboration och elevaktivt lärande utanför med i anslutningen till lärstudion. Elever kan samtala utan att störa klasskamrater samtidigt som läraren har uppsikt om att elever är i önskar lärande. Foto: Johan Alfredsson / Kinnarps.

 

Inga kommentarer

Skriv en kommentar