Skapaskolan 2019 | Tidslinje
14580
post-template-default,single,single-post,postid-14580,single-format-video,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.3,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive

Tidslinje

Idag arbetade vi med en tidslinje som sträckte sig från Big Bang till 2019. Syftet var att eleverna skulle få en känsla av hur lång tid det gått mellan Big Bang och solsystemets skapelse, det första livet på jorden och hur det utvecklats fram till idag.

 

Vi drog ett snöre runt hela våningsplanet där vi hade satt upp lappar med information om detta. Efteråt gick vi in  i klassrummet och arbeta med den kooperativa  strategin huvudena ihop. Eleverna sitter i smågrupper och diskuterar med huvudena tätt ihop. Vårt social mål var att alla i gruppen skulle komma till tals. De som pratar mycket måste tänka på att lämna plats till de som inte pratar lika mycket. De som pratar mindre måste försöka ta lite mer plats.

 

De diskuterade frågorna:

Varför var det olika avstånd mellan informationsbladen på tidslinjen?

Kan mäta eller visa en lång tidsperiod som gått på ett annat sätt än det som vi gjorde med tidslinjen?

Varför säger man att tiden började med Big Bang?

Efteråt hade vi samling i gradängen där grupperna fick berätta och diskutera frågorna i stor grupp. Många intressanta frågeställningar kom upp. De funderad på hur Big Bang skapades ur ingenting, det var svårt att föreställa sig ingenting och att vi faktiskt inte vet. De hade ideér om att det kan se ut som att universum tar slut, men att det bara är som ett slags skynke eller portal. När man kommer igenom den så fortsätter universum. Man kan mäta tid med hjälp av sin kropp, låta olika måttenheter motsvara ett visst antal år.

 

Inga kommentarer

Skriv en kommentar