Skapaskolan 2018 | Det här gör vi
14409
post-template-default,single,single-post,postid-14409,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.3,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive

Det här gör vi

Vi har högläsning och Chris läser Snurran och fjärrkontrollen för oss. Vi skrattar gott för den är så rolig. Vi pratar om hur kan en veta när en ska läsa med olika röster? Vi dyker ner i texten och tittar och diskuterar. Tankstreck finns det något som heter och när vi pratar om tankstreck kommer en elev på att det finns andra streck också. -Det finns ett som visar att ordet är delat och inte får plats på samma rad när en skriver, säger hen. Vi tittar närmare på ett sådant streck också. Det strecket heter visst bindestreck. Tankstreck är lite längre än ett bindestreck. Vi provar med att skriva meningen: Jag har en flaggstång i en liten ruta för att se hur det kan se ut när ordet inte får plats utan måste delas. Vi lekte också en liten lek där vi fick höra varandras röster och försöka gissa vem det var. Det var superlätt. Vi känner igen varandras röster genom att bara lyssna och inte se vem som säger något. Vi funderade också på hur en kan veta när rösten ska bli starkare, arg eller skrikig när en läser.

Det blir roligare att höra en saga om en får in röster och inlevelse i sagoläsandet.

Här ska vi leka en minneslek och försöka skriva eller rita så många saker som vi kommer ihåg. Under rocken ligger det 24 olika föremål.

Vi delades in i grupper om tre och fick sätta oss tillsammans för att sammarbeta. Varje grupp hade en färg.

I hela tre minuter fick vi titta på föremålen och försöka minnas dem. Här kan en ha olika strategier för att komma ihåg så mycket som möjligt. Gruppen kan dela upp föremålen och minnas några var. Gruppen kan försöka att gruppera föremålen i olika ämnesområden eller tillhörighet. Och alla kan försöka att komma ihåg så många som möjligt bara genom att titta på föremålen.

Efter tre minuter fick varje grupp ett papper och en penna. Sedan hjälptes vi åt i gruppen att skriva eller rita så mycket vi bara kunde komma ihåg tillsammans. Efter sex minuter var tiden slut och vi fick lämna in pennan och fick en penna i gruppens färg för att rätta och se hur många saker vi hade kommit ihåg. Det var svårare än vi trodde, för vi trodde att det skulle vara jättelätt att minnas alla saker.

Så här såg våra kom-ihåg-listor ut. Vi har lekt den här leken en gång till och med samma föremål, men det var svårt att komma ihåg alla saker i alla fall. Andra gången pratade vi ännu mer om att försöka använda någon av de olika strategierna. Den gången var det inte lika många som lekte och några nya ville vara med.

Vi har haft besök av två åk 6:or som visade oss ett danssteg, men vi var flera som redan kunde det danssteget så då dansade vi tillsammans. Då såg det ut så här.

Vi är några som har suttit i ett massagetåg och masserat varandras axlar innan vi gick över till nästa lektion.

Vi har prövat en ny övning i hjärnkunskapen. Vänskap 1 eller snälla trådar som vi kallade den övningen. En kan behöva öva på att kunna säga snälla saker om andra och ju mer en övar ju lättare är det. Det är inte alltid lätt att höra när någon säger något snällt åt en, det kan en också behöva öva på. När en får höra något snällt så känns det väldigt bra i kroppen och en blir glad.

Här har vi matematiklektion med Lola. Vi måste tillsammans räkna ut svaret på olika additionstal för att kunna  komma vidare i banan på matematikspelet. Vi hjälps åt och vi diskuterar hur vi tänker.

Här ska det räknas ut hur många ben de har gemensamt. Lästalet löd så här: Bonden har tre kor och nio hönor. Hur många ben har de tillsammans med bonden? Det var ju inte så lätt att räkna ut i huvudet, men om vi ritade upp de tre korna och alla hönorna samt bonden då blev det genast mycket lättare. Min lärare fick hjälpa mig att rita, men vi diskuterade gemensamt vad som skulle ritas genom att läsa lästalet flera gånger tillsammans.

Inga kommentarer

Skriv en kommentar