Skapaskolan 2018 | Matematik
14376
post-template-default,single,single-post,postid-14376,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.3,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive

Matematik

Här spelar vi spel som övar oss i tio kamraterna. Till hjälp har vi också kamraterna som ligger i par vid spelet. Det blir mycket upprepning och nötning för vem som hör ihop med vem för att det ska bildas talet tio.

Hamnar en på en triangel som alltid har en grön siffra så får en hoppa framåt till den siffra som bildar talet tio. Kommer en på en kvadrat som alltid har en rosa siffra så får en hoppa bakåt till den siffra som bildar talet tio. Alltså en slår tärningen och tar sin spelpjäs och går så många steg som tärningen visar. Där en landar talar om för dig om en ska gå framåt eller bakåt. För hamnar en på en triangel med siffran tre så får en alltså hoppa framåt till närmsta siffran sju. För tre och sju är kompisar med varandra eller hur!

Hamnar en på en kvadrat med siffran sex så får en flytta bakåt till närmsta siffran fyra. För sex och fyra är kompisar med varandra då de blir talet tio tillsammans.

 

Inga kommentarer

Skriv en kommentar