Skapaskolan 2018 | Tallinjen på olika sätt
13893
post-template-default,single,single-post,postid-13893,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.3,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive

Tallinjen på olika sätt

Inom matematiken har vi den senaste tiden arbetat med tallinjen inom talområdet 0-20.

Vi började med att sätta ut alla tal tillsammans. Barnen fick sedan skriva ut tallinjen tillsammans i lärparen. Det gick alldeles stålande bra!

Vi fortsatta arbetet med att göra en övning där barnen fick en papperslapp med en siffra på. De skulle sedan under tystnad ställa sig i rätt ordning 1-16.

Även detta gick lekande lätt för stjärnorna i FSK!

Vi provande om de stod rätt genom att de fick säga sin siffra högt i tur och ordning och då riktigt hörde vi hela tallinjen.

Nästa arbetspass prövade vi den kooperativa strukturen inre och yttre cirkel. Då stod vissa av oss i en inre cirkel och höll upp ett kort där en siffra i tallinjen var gömd bakom ett hjärta. De som stod i den yttre cirkeln hade till uppgift att lista ut vilken siffra som var gömd. När alla hade svarat fick man ta ett eller två steg åt höger och lista ut nästa siffra. Det var klurigt men vi hjälptes alla åt!

Vi provade sedan den kooperativa strukturen sant eller falskt.

Barnen fick kort med tallinjer på, korten kunde antingen vara rätt med tallinjen helt i sin ordning eller så var de falska och då saknades en siffra i tallinjen. Lärparen fick lägga de korrekta korten på ett grönt papper och de felaktiga korten på ett rött papper. Lärparen fick också klura ut vilken siffra som saknades och anteckna siffran på ett vitt papper. Även denna uppgift klarade lärparen alldeles strålande bra. Eleverna börjar bli vana att arbeta i lärpar vilket märks genom att de snabbt sätter igång att arbeta och diskutera med varandra! En riktig fröjd att som lärare stå och lyssna när de arbetar!

Vi har har även färdighetstränat på tallinjen i appen Nomp.

Barnen har också hittat ett ställe i lärstudion där de tycker man arbetar riktigt bra, nämligen under bordet!        Heja förskoleklass!

Inga kommentarer

Skriv en kommentar