Skapaskolan 2018 | Krångelidong nästa del i skrivdansen
13850
post-template-default,single,single-post,postid-13850,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.3,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive

Krångelidong nästa del i skrivdansen

Nu har vi arbetat med första övningen i skrivdansen som var ”Vulkanen” under fyra lektionstillfällen. Vi avslutade ”Vulkanen” med att göra vackra vulkaner på svart papper och med rött och gult glitter.

Nu har vi gått vidare till nästa övning som är ”Krångelidong”. I denna övning ska vi röra oss med långsamma och mjuka rörelser. Vi ska leka med vår fantasi när vi skrivdansar. Kontrasten är stor mellan ”Vulkanen” och ”Krångelidong”. ”Vulkanen” har hårda, bestämda och yviga rörelser och ”Krångelidong” som sagt mjuka långsamma rörelser. Musiken till dessa två övningar skiljer sig också väldigt mycket åt och ger kroppen två helt skilda känslor. Varje gång vi skrivdansar gör vi också skrivträning på våra lärplattor.

Ur Skrivdans 1 av Ragnhild Oussoren-Voors: De abstrakta rörelserna ”programmeras”, eller nöts in i hjärnan genom konkreta linjer och former på papper. Målsättningen är att med hjälp av musik, rytmer, ramsor, lekar och fantasiteckningar skapa en flytande och sammanbunden handstil genom att kombinera grovmotoriska rörelser med pennrörelser. Skrivdansmetoden tränar även barnen att överblicka skrivytan, pennrörelserytmen i olika hastigheter och en känsla för relationer mellan bokstavsformer. Genom de grovmotoriska övningarna får barnen träning i balansering av kroppen, ögonen och de båda hjärnhalvorna. Detta ska leda till en bättre fysisk och psykisk hälsa och till glädjeupplevelsen av själva skrivinlärningen.

Första gången blev det så här när vi bearbetat våra krångelidonger. fantasin flödar när eleverna tittar på sina tavlor. När en är nöjd tar en ett kort med sin läsplatta för att dokumentera arbetet.

Denna gång blev det så här. Övningen gjordes på ett annat sätt och vi provade att blunda när vi lyssnade på musiken och gjorde vår krångelidong. Sedan bearbetade vi vår bild och fantiserade vad det föreställde, om det föreställde något, för det är det ju inte säkert att det gör varje gång i skaparens ögon.

Denna Krångelidong är genom skaparens ögon som en baksida på ett kylskåp. Eleven kunde berätta för oss genom att titta på sin krångelidong hur ett kylskåp fungerar. Här får Lola veta en massa spännande saker.

Här blev det en fjäril och en larv efter bearbetningen.

Inga kommentarer

Skriv en kommentar