Skapaskolan 2018 | Vi syr och lär oss nya ord och mycket mer
13521
post-template-default,single,single-post,postid-13521,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.3,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive

Vi syr och lär oss nya ord och mycket mer

Idag har vi pratat och lärt oss nya ord. Orden hör till ämnet sömnad. Orden vi pratade om är: Nålsöga, syl och nålpåträdare. Vi kunde göra egna sifferkort att sy eller välja att sy färdigstansade sykort med motiv.

Så här såg det ut på tavlan för att visa oss vad det var vi skulle lära oss idag. Vi skulle lära oss sy. Därför satte vi ett hjärta runt.
Nedan visar vi hur en själv kan stansa sitt siffersykort med sylen. Så bra det blev. Nu var det där med att få tråden på nålen. Det är lite klurigt men med en nålpåträdare så blir det som magi.

Vi fortsätter att göra fantastiska mönster på våra pärlplattor. Det blir att räkna mycket när en ska följa ett färdigt mönster. När vi pärlar övar vi på att sortera och räkna. Vissa väljer att sammarbeta och gör en pärlplatta tillsammans.

Bilderna när vi pärlar är från olika dagar under den här veckan.

Vi är några som har prövat att rita med akvarellpennor vid staffliet. Först ritade vi vårt motiv sedan tog vi penseln med vatten och målade ovanpå vårt motiv. Då flyter akvarellfärgen ut lite och får en mjukare linje.

Vi har spelat kortspelet ”Åsna”. Då skulle vi lära oss vad de olika symbolerna på kortleken heter och vi skulle arbeta med tallinjen mellan noll och fem. Vi fick öva på att bli säkra på vad som kommer före och efter en viss siffra. Om en får en trea på sitt kort så kan en lägga den på någon annans hög om den har en tvåa eller fyra. För det är de som  kommer före och efter siffran tre. Det gäller att inte sitta med några kort i sin hög när kamraternas korthögar är slut, för då förlorar en spelet. Fast vi pratar mycket om att det inte gör något att förlora, för det är bara ett spel.

Vi har startat vår första bok i appen ”Book Creator”. Steg för steg gick vi igenom hur en skulle göra och vi hjälpte varandra om det var någon som inte förstod eller hann med. Vi skapade en framsida och bokens titel är ABC. Sedan fick vi tillsammans med en kamrat leta efter ord i miljön att ta kort på ordet/föremålet och infoga i boken och sedan skriva bokstaven under bilden. Bokstavsljuden vi kunde välja på var S, P och M.

Tyvärr blev bilden lite suddig, men den visar hur allvarliga och fokuserade vi är när vi lyssnar till instruktionerna. Det ser ut som om vi hade tråkigt, men det hade vi inte. Det var full aktivitet under hela arbetspasset.

S som i sax.

 

 

 

 

Inga kommentarer

Skriv en kommentar