Skapaskolan 2018 | Vad gör vi på dagarna
12732
post-template-default,single,single-post,postid-12732,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.3,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive

Vad gör vi på dagarna

Oj! Vad mycket olika saker vi gör varje dag. Här kommer lite blandat ur vår vardag. Vi arbetar med temat och skapar leksaker och spel till gården och rasterna. Vi målar och vi får sy på symaskin. Här har vi gjort ett fiskespel. 

Det är kul att fiska och en får hålla tungan rätt i mun för att fånga fisken.

Här har vi gjort ”kasta ärtpåse på burkar”.

När en har kastat klart måste en ställa upp burkarna igen så att det ser inbjudande ut för nästa spelare. Det sprider glädje att lämna fint efter sig.

Vi spelar klassiska ”tre i rad” med stenar och pinnar. Snart har vi fina tygpåsar till de målade stenarna som vi ska ha som spelpjäser. Alla vill sy på symaskinen.

Vi har samlat pinnar och kottar som vi har målat för att vi ska göra en gemensam mobil. För att få inspiration fick vi se hur en mobil kan se ut och lite vad man kan behöva mer för att göra en mobil.

Den som ville måla fick göra det. Sex stycken åt gången kunde måla. Så fort en plats blev ledig var det bara att gå dit och börja. Ibland var vi många vid bordet och ibland få.

Vi har prövat att se hur olika saker faller till marken och om det går att balansera en grillpinne på fingret. Till hjälp för att hitta balansen hade vi modellera som kunde fästas på pinnen. Om leran sattes högt upp på pinnen blev det svårare att få den att balansera, men om tyngdpunkten kom längre ner blev det lite lättare. Fast det var ganska svårt ändå.

Fjäder och silkespapper, hur faller det mot marken? Hur faller ett vanligt A4-papper när det är slätt och hur faller det när det är ihopknycklat? Vi provade med tennisbollar och bandybollar med hål i. Var det någon skillnad?

Går det att balansera en grillpinne på fingret utan och med modellera. Vi testar.

När vi tappar tänder så läser vi ju sagor från tandfélådan. Är det bra väder så kan vi läsa dem ute. Den här gången var det två sagor att läsa, då två elever hade tappat varsin tand.

Just nu arbetar vi med den här boken som handlar om konflikter och som vi har korta diskussioner runt. Vi läser en liten bit varje dag och försöker lära oss mer om hur man är en bra kamrat och vad man kan göra om man hamnar i konflikter och vad man kan behöva tänka på och hur det kan kännas. Barnen i boken hamnar i konflikter och vi försöker se och prata om vad som verkligen händer i deras konflikt. Var det med flit eller var det ett misstag som någon tolkade fel, hur vet man det?

 

Inga kommentarer

Skriv en kommentar