Skapaskolan 2018 | Veckan efter påsklovet
12351
post-template-default,single,single-post,postid-12351,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.3,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive

Veckan efter påsklovet

Äntligen går det att gräva i sandlådan.

Spelet ”Katt och råtta” en favorit.

ABC-schemat är omtyckt och många väljer att arbeta med det även vid egen fri planerad aktivitet.

ABC-schemat har olika delar. Titta på film, arbeta med lärplattan, fyll i stenciler och gör rörelseuppdrag. Här spåras bokstaven B.

Att titta i bok med en kamrat är mysigt. Roligaste boken är Guinness rekordbok.

Här färgläggs det urtavlor till våra klockor. Fälten vi fyller i markerar att det är fem minuter mellan varje siffra på urtavlan.

När urtavlan är färglagd så ska en klippa ut den. Då får en öva på finmotoriken.

När en arbetar kan det vara skönt att ligga ner. Vi får välja var vi tycker det känns bra att arbeta.

Här arbetar vi i lärpar och målar en månadsbild till vår gemensamma kalender.

När en arbetar i lärpar så måste en komma överens med varandra hur en ska göra och vem som ska göra vad.

När urtavlan är klar ska den monteras. Då behövs det mycket lim.

Vi arbetar inte bara med temat och ABC-schemat. När vi arbetar med matematik kan det bli en matematiksaga. I den här sagan fick vi hålla koll på vad ”dubbelt så många”, ”färre” och ”lika många” är. Räknade vi fel hamnade vi på fel sida i sagan, men räknade vi rätt så fortsatte sagan och ledde oss vidare till nya uträkningar. Vi räknade rätt hela vägen för vi diskuterade svaren och uträkningarna tillsammans.

Vi vill ha mer saker att leka med ute på rasten. Så här målar vi burkar till ett bollspel.

 

 

Inga kommentarer

Skriv en kommentar