Skapaskolan 2018 | Grammatik i förskoleklass
11996
post-template-default,single,single-post,postid-11996,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.3,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive

Grammatik i förskoleklass

Visst kan man arbeta med grammatik i förskoleklass. Vi blev indelade i grupper och på olika stationer i lärstudion fick vi arbeta med substantiv, adjektiv och verb. Vi sorterade vokaler och plockade ihop par av versaler och gemener.  

Här på substantivstationen tittade vi på bilder och lyssnade om det heter ”en” eller ”ett” framför ordet. Vi gjorde två upptäckter, den ena var att det var fler substantiv som har ”en” framför sig, den andra var att bilden med ett hus på skulle ligga under ordet ”ett”, då det heter ”ett hus”, men om man sa ”stuga” istället då skulle bilden ligga under ordet ”en”, för det heter ”en stuga”.

Här leker vi verbleken. Vi tar varsitt kort och läser vad det står. Sedan gör man det som står på kortet och kamraterna ska gissa vilket verbet är. Här är det ”balansera” som är verbet. Vi har lekt verbleken flera gånger tidigare.

Här sorterar vi bokstavspar i versaler och gemener. Versaler är de som är väldigt stora. Gemener är de som är ganska små. Så försöker vi tänka för att komma ihåg vilken som är vilken. Det är många konstiga ord vi lär oss, men det är spännande också.

Här tittar vi på bilder och pratar om deras egenskaper. Vi lägger bilden under det adjektiv som vi tycker passar. Vi kommer fram till att varje bild har flera egenskaper, men vi bestämmer oss för en där vi lägger bilden. Glass kan ju vara både hård och mjuk. Glassen kan vara kall men också varm, men då är den som en sås som har smält för att den blivit varm.

Här har vi plockat ut vilka bokstäver som är vokaler. Vi har en vokalvulkan som sprutar ut vokalerna. Vi har nio vokaler och vi vet att de kan låta långa eller korta. I ordet ”apa” har vi en lång och en kort vokal. Vi har också sett att våra vokaler är röda på väggalfabetet.

Inga kommentarer

Skriv en kommentar