Skapaskolan 2018 | Fjärilar, häften, grammatik och konflikthantering
11808
post-template-default,single,single-post,postid-11808,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.3,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive

Fjärilar, häften, grammatik och konflikthantering

Vi började morgonen med att ta upp en händelse som hade hänt i början av veckan. Den här gången handlade det om att fröken gjort tokigt och vi tittade på hur hon kunde ha gjort istället. Vi hittade två andra sätt att lösa konflikten för fröken. Vi tittade också på hur eleverna kunde ha gjort annorlunda. Vi hittade även där två andra lösningar.

Lite senare på dagen hände en konflikt som vi tog direkt när vi kom in på tavlan med våra figurer. Den här gången handlade konflikten om att en kamrat tagit en annan kamrats fruktlåda och kastat den över stora granen på gården så att frukten föll ut på marken. Alla var vi överens om att det som hänt var helt fel. Lösningen till detta tyckte vi var att man inte får ta något som inte är ens eget utan att fråga om lov. Den här händelsen ledde till att vi kom in på allergier och vad man får ta med sig att äta på rasten. Vi tittade också på en film som visade hur det kan bli nödvändigt att ge ett allergiskt barn eller vuxen en spruta med en EpiPen. Några var oroliga för att det skulle göra ont på den som skulle få sprutan och blir det inte hål i byxan om man måste ta sprutan genom kläderna. Vi kom fram till att det var bättre med hål i kläderna än att kamraten med allergi kanske dog.

Idag har vi gjort färdigt våra fjärilar som vi började med före sportlovet. Det var väldigt svårt att sätta dit ståltråden så Chris fick hjälpa oss lite och hålla i. Nu sitter fjärilarna på väggen och man längtar nästan till våren när man ser dem, så färgglada och fina. Bara de som ville göra fjärilar har gjort.

Fjärilstemat gick vidare till dagens nya yoga-övning som var just fjärilen. Den övade vi på efter att vi läst ett till kapitel i vår högläsningsbok. Men före högläsningen hade vi lite rörelse och höjde pulsen.

Benen och armarna bildar fjärilens vingar och fingrarna fjärilens spröt. Sedan ska man röra på vingarna samtidigt så att det ser ut som att fjärilen flyger. Nu kan vi övningarna elefanten och fjärilen.

Vi försöker att arbeta klart med våra svenska- och matematikhäften. Vi var några till som blev klara och kunde ta hem häftet och visa vad vi arbetat med. Det är en sådan skön känsla när ett arbete är klart – man blir så stolt.

Hur kom vi in på grammatiken då? Jo vår fadderklass (Åk 3) har arbetat med substantiv, adjektiv och verb. De har sedan gjort ett häfte/en bok till oss som vi kan titta och läsa i. Vi var några som visste vad verb var för vi har lekt verbleken. Verb är något man gör. Symbolen för verb är en röd cirkel (inom montessoripedagogiken). Man kan tänka att den röda cirkeln är en röd boll och bollar kan man studsa, lek med, dribbla, sparka, kasta och fånga. Alla dom orden är verb.

Vi fick veta att allt man kan ta på eller sätta orden en, ett eller flera framför är substantiv. Vi hittade massor av substantiv i lärstudion och vi provade att sätta dessa tre ord framför. Vi tittade såklart också på vad fadderklassen skrivit om substantiv. Symbolen för substantiven är en svart liksidig triangel.

Till slut kom vi till adjektiven och symbolen för adjektiv är en mindre, blå och liksidig triangel. Vi tittade i fadderklassens bok och fick veta att adjektiv beskriver hur någonting är. Vår matta som vi sitter på i samlingen har flera adjektiv för den är rund, grön, mjuk och luddig. Alla de orden är adjektiv.

Inga kommentarer

Skriv en kommentar